Pagini

13 iul. 2013

Brăila Grădina Publică Crucea votivă şi Fântâna

Crucea votivă şi Fântâna Sud Crucea votivă şi Fântâna Nord

La postarea Brăila Grădina Mare Loc curăţat de istorie spuneam că această zonă, pentru mine, este o enigmă. Este o zonă împrejmuită aflată în spatele clădirii ridicate la sfârşitul secolului XIX, “bufetul grădinii”, format dintr-un corp central din care se deschid simetric două săli. Această clădire a funcţionat ca restaurant de la începutul secolului XX, eu l-am cunoscut cu denumirea de restaurantul “Priveghetoarea” iar din 1984 a fost instalată “Expoziţia de Etnografie şi Artă Populară a Muzeului Brăilei”.
Pe acest teren, din spatele clădirii, existau urme de morminte neângrijite, năpădite de buruieni dar şi o cruce mare de piatră, pe axa N-S, ridicată la 1886 de Stan Heroiu cu soţia sa Ana alături de o Fântână astupată. Prin 2011, Expoziţia de Etnografie şi Artă Populară a Muzeului Brăilei a fost mutată, clădirea a fost renovată şi scoasă la licitaţie pentru a i se reda vechea destinaţie, aceea de restaurant. Toate urmele au dispărut, terenul a fost nivelat şi nu înţelegeam de ce au dispărut.

Am aflat de la “conventiapeisajului” mai exact, de la Codruţa Nedelcu, Director Executiv ARIN - Asociaţia Română a Iubitorilor Naturii, Brăila, căreia îi mulţumesc pentru că a avut bunăvoinţa să zăbovească şi să comenteze la acea fotografie , că aceste elemente au fost de fapt plantate, au aparut ca anexe la “muzeul etnografic”.

Enigma fiind parţial dezlegată, am luat legătura cu doamna Gabriela Cloşcă, muzeograf, şefa Secţiei Etnografie şi Artă Populară a Muzeului Brăilei care mi-a furnizat mai multe detalii.
Crucea votivă şi Fântâna erau în acea zonă pentru că au făcut parte dintr-o expoziţe în aer liber a Secţiei de Etnografie şi Artă Populară a Muzeului Brăilei, instalată în Grădina Mare în 1984. Fântâna, de fapt fiind 3 fântâni expuse iniţial, aveau toate elementele, ghizdul, furca, cumpăna şi adăpători. De asemeni au mai fost expuse “Fierăria de la Filipeşti” şi “Locuinţa tradiţională de la Corbu Vechi”. În 1990 au fost retrase exponatele, dar au rămas pe loc Crucea votivă şi ghizdul Fântânii, fotografiate de mine în 2006, iar ceea ce eu am crezut a fi urmele unor morminte, probabil au fost urmele adăpătorilor. În final au fost retrase şi acestea, Crucea votivă şi Fântâna aflându-se acum la Secţia de Ştiinţe ale Naturii din Parcul Monument cu intenţia de a fi folosite acolo într-o nouă expoziţie în aer liber.
Sunt obiecte de inventar şi au intrat în posesia Muzeului Brăilei prin anii ’70, fiind expuse de la prima expoziţie permanentă din 1976, la fostul sediu al secţiei situat pe Calea Galaţi nr. 4, imobil actualmente demolat.

Nu am aflat data exactă şi de unde au fost recoltate, probabil pentru a se evita distrugerea lor, dar pentru aceste informaţii există documente fiind obiecte de inventar ale Muzeului Brăilei.
Nu am aflat nici cine au fost proprietarii Crucii votive, Stan Heroiu cu soţia sa Ana, căutarea mea superficială pe internet nu a dus la niciun rezultat.

“Bufetul grădinii” şi-a recăpătat destinaţia iniţială de la începutul secolului XX, aceea de restaurant, iar terasa, la ora la care am făcut eu fotografia părea a fi Terasa Muzeu .

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Cafea? Ceai? Un pahar cu apă?